keskiviikko 30. marraskuuta 2016

Laskettelua!!

Voi luoja, nyt on kyllä laskettelukärpänen purrut mua!

Olin maanantaina ensimmäisellä laskettelutunnillani. Meitä oli neljän hengen aloittelijoiden ryhmä ja suunnattiin aluksi opettelualueelle Whistlerin midstationille. Ensin me totuteltiin suksiin liukumalla niillä yksi suksi kerrallaan jalassa. Seuraavaksi opeteltiin nousemaan mäkeä pitkin sivuttaisaskelilla. Tän jälkeen oli luvassa pysähtymisharjoituksia auraamalla ja lopulta vähän kääntymisharjoituksia. Tän jälkeen päästiin liukumatolla vihdoin harjoittelumäen alkuun ja aloitettiin kääntymis- ja tasapainoharjoitukset kunnolla. :)

Mentiin parin tunnin harjoittelun jälkeen lounaalle ylös Roundhouseen ja palattiin sieltä iltapäiväksi takaisin harjoittelumäelle pariksi tunniksi. Olin ennen laskettelutuntia ajatellut, että kokeilen ensin laskettelua lautailun sijasta, sillä halusin, että mulla on käsissä jotain, mikä mahdollisesti auttaisi mua pysymään pystyssä. Loppujen lopuksi tasapainon pitäminen kuitenkin tuntui helpoimmalta silloin kun harjoitukset vaativat sauvojen jättämistä mäen yläpäähän. Yllättävää mulle. En kaatunut kertaakaan ekana päivänä ja kääntymisharjoitukset tuntuivat menevän aika hyvin, etenkin kun saatiin vähän lisättyä nopeutta. Vasemmalle kääntyminen onnistui tosin huomattavasti paremmin kuin oikealle kääntyminen.

Tiistaina oli luvassa toinen laskettelutunti saman opettajan kanssa. Maanantaisesta ryhmästä Nick osallistui kanssa tiistain tuntiin, mutta muuten saatiin kaksi uutta laskettelijaa tähän ryhmään. Oltiin kuulemma maanantaina päästy tasolle 2+ ja tiistaina jatkettiin kääntymisharjoituksia jonkin aikaa harjoittelualueella ennen kuin päästiin tositoimiin.

Normaalisti harjoittelualueelta siirryttäisiin joko It Happens- tai Upper Fantastic -rinteille, mutta Olympic chair, jolla näille rinteille mennään, ei ollut vielä toiminnassa. Meillä oli siis vaihtoehtoina joko jäädä koko loppupäiväksi harjoittelualueelle tai mennä kokeilemaan jotain toista vihreää(helppoa) rinnettä. Me sitten mentiin gondolalla taas Roundhousen korkeudelle ja mentiin suoraan Ego Bowl -rinteeseen. Huh, sydän oli kurkussa koko ajan kun lasketeltiin alas Emerald chairille. Kaaduin "muutamia" kertoja ja kaikki on tallennettu kameralle..huoh. Jotenkin tuntui, että mun päästä oli kadonnut lähes kaikki opit ja Luke(meidän opettaja) sanoikin mulle pariin otteeseen, että mä huidon liikaa mun sauvoja ja yritän muutenkin kääntää suksia yläkropalla enkä jaloilla. Selvisin kuitenkin hengissä alas asti ja seuraavaksi oli mun ensimmäisen tuolihissireissun vuoro.

Lounastettiin taas Roundhousessa ja siellä keskusteltiin vähän iltapäivän ohjelmasta. Mä sain minimaalisen kohtauksen ja äänestin että mennään takaisin harjoittelualueelle. Sanoin kans, että voin mennä itsekseni, jos muut haluaa mennä Ego Bowliin uudestaan. Pari kyyneltä saattoi nousta myös silmiin.. Muut halusi mennä rinteeseen ja lopulta mäkin totesin, että jos mä en nyt mee uudestaan sinne rinteeseen, niin mä en varmaan ikinä pääse tästä pelosta yli. Tie siis johti Ego Bowliin ja mä sain mennä suurimman osan ajasta ekana Luken perässä..mun piti saada mun itseluottamus takaisin. Tällä kertaa meno oli paljon hallitumpaa, sillä tiesin mitä odottaa. Keskityin paremmin tekniikkaan ja onnistuin osittain myös saamaan sukset vierekkäin käännöksissä aura-asennon sijaan. Kaikilta kaatumisilta ei kuitenkaan vältytty ja kerran menin ehkä metrin off piste ja lumi siellä oli superupottavaa..siitä olikin sitten kiva yrittää kavuta ylös.

Mut joo. Loppujen lopuks olin tooooosi tyytyväinen, että menin Ego Bowliin uudestaan. Pelko hälveni ja enemmän vaan harmitti, ettei voitu jatkaa pidempään. Olin vuokrannut sukset ja sauvat näinä kahtena päivänä ja koska laskettelu tuntui tosi kivalta, päätin ostaa omani. Onneksi kämppiksen laskettelukengät on mulle just sopivat, niin ei tarvinnut ostaa niitäkin. Kämppis on myös justiinsa ostanut uudet kengät, joten on melko todennäköistä, että saan vanhat kengät käyttööni ihan milloin haluan. Tiistai-iltana menin sitten kylille ja tarkoitus oli vaan mennä kyselemään suksien hintoja kun meillä oli tulossa perjantaina viimeinen staff sale. Noh, kävikin niin, että ostin itselleni sukset ja sain ne perjantain alehinnalla. :) Tänään kävin viemässä kämppiksen laskettelukengät kauppaan, jotta ne sai siteet asennettua suksiin ja illalla kävin noutamassa ne. Iiiihhh!! Ne on ihanat! <3

Seuraava vapaapäivä on maanantaina, joten suuntaan silloin taas rinteeseen. Toivottavasti Olympic chair on toiminnassa, niin voin mennä vähän helpompiin rinteisiin. Täytyy vaan keksiä itselleni joku seuralainen..kaikkialla varoitetaan, ettei pitäisi lasketella yksin. Toisaalta noilla mun rinteillä kulkee aika paljon porukkaa ja ne on semi-iisejä, niin ei sinänsä ehkä oo niin vakavaa jos päädynkin menemään yksin. Aloitan kuitenkin päivän varmaan harjoittelualueella, jotta saan vähän lämmiteltyä ja muistutettua itselleni miten sitä oikein pitääkään lasketella. Laskettelukausi on pitkä ja meen todennäköisesti laskettelemaan kahtena päivänä viikossa, joten kaiken kaikkiaan mulle kertyy lähemmäs 40 laskettelupäivää. Ei siis oo mitään hoppua yrittää mennä sellaisiin rinteisiin, joihin ei välttämättä rahkeet oikeasti riitäkään. Pitää olla järkevä ja kerätä varmuutta ja taitoa tasaiseen tahtiin. Tällä hetkellä tavoite on kauden loppuun mennessä käydä kaikki vihreät rinteet läpi ja ehkä kokeilla joitain iisejä sinisiä rinteitä. Mulla on kuitenkin loppuelämä aikaa parantaa näitä taitoja. :)













Eka päivä laskettelua
Toka päivä laskettelua

2 kommenttia:

  1. Jee! Hyvä, Emmi! Oon niin ylpee susta. :) Laskettelu on vaikeeta, eikä sitä yleensä ihan heti opi, mut kärsivällisyys palkitaan. Muista lämmitellä lihaksia, ettet vaan venäytä mitään.

    Äiti lähetti terkkuja ja sanoi, et on ihan superiloinen sun puolesta, että lähdit Kanadaan töihin ja asumaan. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih, terkkuja sinnekin päin!! <3
      Ja joo..mä oon aika huono lämmittelemään ja venyttelemään...ja venäytinkin polven koukistajan viime viikolla..hupsii. Mut lupaan lämmitellä ja venytellä tästä lähtien. :)

      Poista