tiistai 8. maaliskuuta 2016

Selamwit vai Selamawit

Onko nimessäni kirjoitusvirhe?

Minulle on jo ihan pienenä kerrottu, että toinen nimeni, Selamwit, tarkoittaa rauhaa tai rauhallisuutta. Se on muunnelma amharankielisestä tervehdyksestä "salam", jolla toivotetaan rauhaa.

En tiedä miksen ole miettinyt nimeäni sen tarkemmin kertaakaan viimeisten lähes 29 vuoden aikana. Tänään kuitenkin yrittäessäni keksiä blogilleni nimeä halusin hyödyntää jotenkin toista nimeäni (miksi turhaan vaivautua, kun tiesin päätyväni johonkin muunnokseen nettialiaksestani Emzcu), joten päädyin googlettamaan sen.

No, google halusi antaa minulle vain vastauksia hausta "selamawit". Saadut hakutulokset kertoivat, että nimen Selamawit merkitys on "Hän on rauhallinen". Nyt olin hieman hämmentynyt ja jatkoin googlettamista, mutta tällä kertaa halusin tulokset oikeasta nimestäni. Juuh, turha toivo. Ainoa vastaus mitä sain oli jotain ihmeellistä new-age -sepustusta siitä minkälainen persoonallisuus tuohon nimeen liittyy.

Toki ihmiset antavat nimiä, jotka kirjoitetaan eri tavalla kuin ne lausutaan ja mahdollisesti lausutaan samalla tavalla kuin jokin toinen nimi. Monet irlantilaiset nimet on ihan mahdottomia lausua kirjoituksen perusteella, ellei oikeasti tiedä korrektia lausumistapaa. Otetaan esimerkkinä vaikka Siobhan, joka lausutaan samoin kuin Shivonne tai Shivaughn. Ei siis ehkä ole ihan kaukaa haettua, että Selamwit lausutaan amharaksi samalla tavalla kuin Selamawit..eihän. Suomen kielellä nämä nimet eivät kyllä taivu samaan muottiin.

Lisätietona sanottakoon, että väestörekisterikeskuksen mukaan Suomessa on Selamwiteja alle viisi 1980-99 syntyneissä. Selamawiteja sen sijaan on alle viisi sekä 1960-79 syntyneissä että 2000-16 syntyneissä. Näiden lisäksi vuosina 1980-99 syntyneissä on 8 Selamawitia. Nämä olivat nyt kaikki naispuolisia Selamwiteja ja Selamawiteja. Miespuolisiakin on, mutta ne on nuo kahdeksan naispuolista Selamawitia, jotka saa mut uskomaan mun nimeni kirjoitusvirheeseen.

Toisaalta ehkä onkin ihan jees, että mulla on kirjoitusvirhe nimessä. Ehkä se voi osaltaan helpottaa kaikenlaisia paineta omassa elämässä..tyyliin "Hei, ei voi olettaa et mä suoritan kaiken täydellisesti, kun mun nimikin on virheellinen".

Sen sijaan en ole onnistunut juuri saamaan mitään selville alkuperäisestä etunimestäni, Ferehiwot, muuta kuin että se on naisen nimi ja vuoden 2004 Miss Universe Ethiopia:lla on sama etunimi.

No oli miten oli, Emmistä sen sijaan löytyy paljonkin tietoa. Saksan alkuperän mukaan nimi tarkoittaa suurta ja voimakasta. Latinan alkuperä puolestaan tarkoittaa ansaitsevaa. Kreikkalaisen alkuperän mukaan nimi tarkoittaa ystävällistä ja hellää.

Yhteenvetona sanottakoon, että minä, Emmi Selamwit (Ferehiwot), olen suuri, voimakas, ansaitseva, ystävällinen, hellä ja rauhallinen(tietyin varauksin). Entä kuka sinä olet?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti